Profesionalna orijentacija

Zanimanje je skup poslova i radnih zadataka koji su sadržajem i vrstom međusobno povezani da ih obavlja osoba koja ima odgovarajuća znanja, sposobnosti i veštine.
Zanimanje podrazumeva posao odnosno radno mesto.
Naziv zanimanja nije isto što i naziv obrazovnog profila. Npr. različiti obrazovni profili mogu da imaju ista zanimanja (novinar može biti neko ko diplomira književnost, političke nauke, pravo itd.). Svaki opis zanimanja treba da sadrži opis posla (radne zadatke, uslove rada, sredstva) i kompetencije koje su preduslov dobrog obavljanja posla. Kako biste se osposobili za određenja zanimanja morate prvo da pohađate i završite određeni nivo obrazovanja, pre svega da odaberete i upišete srednju školu.
Da biste odabrali srednju školu koja je najbolji izbor za vas morate da znate kako izgleda sistem srednjeg obrazovanja (tj. koje sve škole postoje, koji predmeti se u njima uče, kakva je prohodnost za dalje nivoe obrazovanja, za koje obrazovne profile i zvanja vas osposobljavaju itd.) ali i kompetencije koje su vam potrebne da biste ih uspešno završili , nastavili svoje dalje obrazovanja i/ili se uključili u svet rada.
Kompetencije koje su u osnovi dobrog obavljanja posla su pre svega sposobnosti, znanja veštine.
Sposobnosti su naše mogućnosti da uspešno obavljamo neke aktivnosti i poslove. Ako se trudimo, možemo do izvesne granice razvijati svoje sposobnosti. Kada su neke sposobnosti izuzetno razvijene, reč je o darovitosti.
Pri izboru zanimanja važno je pored sposobnosti voditi računa i o osobinama ličnosti, kontraindikacijama, motivaciji i vrednostima prema radu i perspektivama zaposlenja i profesionalnog razvoja.
Pri izboru potencijalne srednje škole važno je da se :
1. Detaljno informišete o mreži srednjih škola, nastavnim planovima obrazovnih profila, mogućnostima zapošljavanja i daljeg školovanja, sadržajima, uslovima rada budućeg zanimanja, potrebnim kompetencijama za obavljanje posla.
2. Realno procenite svoje sposobnosti, samostalno ili uz stručnu pomoć. Svako od nas je sposoban za veći broj zanimanja i ni za koga se ne može reći da je sposoban za sve. Razmisli o sebi, koji ti predmeti i aktivnosti idu bolje, koji lošije. Razmotri aktivnosti kojima se baviš van škole, priseti se šta možeš da radiš brzo, lako i tačno.
3. Razmisli o svojim interesovanjima i sklonostima. Razmisli i napiši na listu šta sve voliš da radiš, uzmi u obzir omiljene sadržaje u školi ali i van nje.
4. Razmisli o svojim osobinama, osobine ili crte ličnosti čine da se u sličnim situacijama slično ponašamo. Različite osobine važne su za rad u pojedinim zanimanjima (npr. lekari bi trebalo da poseduju saosećajnost, prisebnost…). Neke osobine se tokom života mogu i razvijati i oblikovati zanimanjem koje obavljamo.
5. Razmisli o svojim vrednostima prema radu, šta te motiviše, pokreće, šta želiš da postigneš na poslu (samo zaradu, mogućnost napredovanja, ostvarivanje potencijala, stalne promene, uzbuđenje, jasnu strukturu i red, ispoljavanje kreativnosti, pomaganje drugima…)
6. Informiši se da li su za zanimanja koja te interesuju potrebni neki zdravstveni i konstitucionalni uslovi i da li ih ispunjavaš.
7. Odaberi alternativna zanimanja u smislu zamene za ona koja te najviše interesuju, važno je da odgovaraju tvojim sposobnostima, osobinama i karakteristikama.
Detaljno se informiši o svemu gore navedenom tako što ćeš:

  • Redovno prisustvovati radionicama Profesionalne orijentacije koje se organizuju u našoj školi i koje ti mogu pomoći da dođeš do saznanja koja su ti bitna prilikom izbora srednje škole ili zanimanja;
  • Informisati se na Internetu o srednjim školama koje te zanimaju;
  • Razgovarati sa nastavnicima, roditeljima, psihologom, pedagogom, rođacima ili drugovima;
  • Posetiti školu koja te zanima;
  • Proučiti postojeći reklamni i video materijal u vezi sa školom i zanimanjem.

Postoje tri osnovna tipa srednjih škola

• Gimnazije
• Srednje stručne škole
• Umetničke škole i škole za decu sa posebnim talentima

Gimnazije mogu biti:
• Sa smerovima ( društveno-jezički i prirodno- matematički)
• Gimnazije opšteg tipa
• Gimnazije za učenike sa posebnim sposobnostima (filološka, prirodno-matematička, sportska, ….)
Ne zaboravi, gimnazija ne osposobljava ni za jedno zanimanje! Ali ti ipak pruža dobru osnovu za dalje školovanje i mogućnost da tokom četiri godine još malo bolje upoznaš sebe , svoja interesovanja i sposobnosti.

Srednje stručne škole
Prema trajanju mogu biti:
• Četvorogodišnje
• Trogodišnje
One te osposobljavaju za određena zanimanja ali i daju mogućnost za nastavak školovanja.

Umetničke škole
• Muzičke
• Baletske
• Umetničke škole likovne oblasti ( dizajn ili umetnički zanati)

Pored ovih postoje i srednje
• Vojne škole
• Srednje bogoslovske škole
• Škole za učenike sa teškoćama u učenju

Raspitaj se o:
• Školama koje te intesuju ( gde se nalaze)
• O predmetima koji se u njima uče, o onima koji su posebno važni
• O praktičnoj nastavi ako je ima
• O tome za koja zanimanja obrazuju određeni obrazovni profili i kakva je prohodnost za dalje školovanje

Pri odabiru srednje škole nemoj da se rukovodiš sledećim stavovima:
• Upisaću najbližu školu
• Upisaću školu koju će upisati najveći broj mojih drugova
• Upisaću onu školu koju su završili moji roditelji
• Sve jedno je koju ću školu da upišem jer sam bio odličan đak i sve mi ide dobro

Projekat „Profesionalna orijentacija na prelasku u srednju školu“
Veliki broj osnovnih škola u Srbiji pridružio se ovom projektu. Jedna od njih je i naša škola. Cilj projekta je uspostavljanje održivog i funkcionalnog sistema profesionalne orijentacije u svim osnovnim školama. To u praksi znači da se učenici sedmog i osmog razreda kroz ovaj projekat osnažuju da izaberu svoje buduće zanimanje prema svojim sposobnostima, interesovanjima i sklonostima tj. da prilikom donošenja odluke realno sagledaju svoje mogućnosti i potrebe. Projekat je radioničkog tipa što znači da učenici aktivno učestvuju u svim aktivnostima koje se realizuju na radionicama. Svaki učenik poseduje lični Portfolio  –  dokument koji sadrži određena pitanja i testove. Učenici samostalno odgovaraju na ova pitanja i rešavaju testove i na taj način se bolje upoznaju sa sobom i svojim sposobnostima, sklonostima, kompetencijama i osobinama svoje ličnosti što će im olakšati izbor buduće srednje škole i zanimanja. Kroz čitav projekat ih vode nastavnici, članovi tima PO koji su prošli obuku za realizaciju ovih radionica.

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se /  Promeni )

Google photo

Komentarišet koristeći svoj Google nalog. Odjavite se /  Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se /  Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se /  Promeni )

Povezivanje sa %s